Tehnologija na drumu

31Jan09

Po statističkim podacima u saobraćajnim nesrećama širom sveta svakih 6 sekundi jedna osoba izgubi život ili postane invalid, dok svakih 3 minuta pogine dete. U Srbiji, prema podacima saobraćajne policije, godišnje pogine oko 1.000 ljudi, 20.000 bude povređeno, a država pretrpi materijalnu štetu od oko milijardu evra.

Da je bezbednost učesnika u saobraćaju poslednjih godina došla u prvi plan, pored pojačane angažovanosti države kroz propise, restriktivne zakone i rigorozne kazne za vozače, govori nam i povećan broj vesti o novim tehnološkim dodacima sa kojima proizvođači opremaju svoja najnovija vozila.

Tako je Opel, pre nekoliko meseci, predstavio inovativnu dodatnu opremu pod nazivom „Opelovo oko“, čija se dostupnost očekuje početkom 2009. godine. Reč je o kameri i naprednom softveru koji zajedno omogućavaju čitanje saobraćajnih znakova i upozoravaju vozače kada prekorače brzinu ili napuste traku.

Ford eksperimentiše s upotrebom sigurnosnih pojaseva sa četiri fiksirane tačke, sličnim onim koje koriste vozači u trkačkim automobilima i sa pojasevima koji mogu da se naduvaju u slučaju sudara, slično vazdušnim jastucima.

Mercedes Benz je razvio još napredniji sistem, pod nazivom „Attention Assist“. Sistem se sastoji od čitavog niza senzora čiji je zadatak da skeniraju ponašanje vozača i prepoznaju promene izazvane gubitkom koncentracije. Kada registruje promenu – snažnije stiskanje volana, sporiji pokreti i slično – sistem vizuelno i zvučno alarmira vozača.

Kako bi dodatno osigurao bezbednost dece u vozilima, japanski Nisan je objavio da je napravio narukvicu koja se stavlja na ruku deteta i koja okolnim automobilima šalje signal „deca u blizini, molimo vas budite pažljivi“.

Inovativna Honda

Honda postavlja nove granice u trendu povećanja bezbednosti. Vozilo Legend, pored sijaset inovacija za udobnost pri vožnji, poseduje niz sistema za bezbednu vožnju: sistem za detekciju pešaka u noćnim uslovima pomoću IC zraka, zatim ACC sistem smešten u masci hladnjaka koji radarom uočava vozila ispred, prilagođava brzinu kretanja i održava bezbedno rastojanje. Po aktivaciji ovog sistem vozaču ostaje samo da okreće volan, dok sve ostalo automobil kontroliše sam. Kada ACC sistem nije aktivan tu je CMBS da vam pomogne da ne slupate vozilo ispred vas, prvo zvučnim i vizelnim upozorenjem na kontrolnoj tabli, a ako ne odreagujete – zatezanjem sigurnosnog pojasa da vas probudi ako ste zaspali i laganim usporavanjem. Ako ni tada ne odreagujete, pomoćni kočioni sistem će zakočiti svom snagom i zaustaviti auto, a sigurnosni pojas će se naglo skratiti i čvrsto vas privući uz sedište. Uz sve elemente pasivne i aktivne bezbednosti, sigurnosni paket uključuje i inovativnu prednju haubu, koja, radi zaštite pešaka, brzinom u milisekundama „iskače“ iz ležišta i time ublažava posledice nastalog udara.

„Bezbedna tehnologija“ se našla i u kamionima. Volvo Trucks je razvio uređaj „Alco-locks“ u koji vozač mora da dune pre pokretanja motora kamiona. „Alco-locks“ je povezan sa elektronikom vozila i ukoliko se pokaže da je vozač pio alkohol ne dozvoljava pokretanje motora.

Sam svoj gazda

General Motors je, početkom 2008. godine na sajmu elektronike u Las Vegasu, predstavio protitip automobila bez vozača – Chevy Tahoe, koji je u samovozećoj verziji simbolično nazvan The Boss. Za njegovo sigurno kretanje, GM koristi tehnologiju firme Continental zasnovanu na radarskim i laserskim senzorima koji pružaju pregled od 360 stepeni oko vozila, te na brzoj veštačkoj inteligenciji koja automobilu omogućuje da „vidi i odluči“ šta da radi. GM kaže da ćemo ovakva vozila kupovati kroz 10-ak godina – dakle, za života ćemo se voziti u automobilima kojima ćemo više verovati nego sebi kao vozačima.

Da li je tehnologija na drumu konačno rešenje za bezbedne puteve? Biće da čovek ipak nije u stanju da sam kontroliše snagu koju je stvorio, jer, ako je po gore navedenoj statistici, samo dok ste čitali ovaj članak u svetu je više od 50 ljudi izgubilo život u saobraćaju.

autor: Tijana Todorović



No Responses Yet to “Tehnologija na drumu”

  1. Оставите коментар

Оставите одговор

Попуните детаље испод или притисните на иконицу да бисте се пријавили:

WordPress.com лого

Коментаришет користећи свој WordPress.com налог. Одјавите се / Промени )

Слика на Твитеру

Коментаришет користећи свој Twitter налог. Одјавите се / Промени )

Фејсбукова фотографија

Коментаришет користећи свој Facebook налог. Одјавите се / Промени )

Google+ photo

Коментаришет користећи свој Google+ налог. Одјавите се / Промени )

Повезивање са %s


%d bloggers like this: